Günlük hayatımızda önemli yer teşkil eden otomobillerde birçok parça mevcuttur. Bir aracın hareket etmesi, elektronik parçaların çalışması için elektriğe ihtiyaç duyulur. Bu elektrik araç çalışmadığı zamanlarda akü ile aracın çalıştığı zamanlarda ise şarj dinamosu adı verilen alternatör aracılığı ile sağlanır.
Alternatörün gücü direk olarak motordan alınır. Üretmiş olduğu elektrik ise yüksek voltajlıdır. Araçta bulunan bazı parçalar yüksek gelen bu voltajdan dolayı bağlı olduğunda arıza vermesi içten değildir. Alternatör tarafından üretilen elektriği kontrol eden sisteme konjektör adı verilir. Bu parça araç hızı arttığında akım ve voltajda dengeleme işlemini görür. Dolayı ile araçta arıza yaşanması önlenmiş olur.
Konjektör Nedir, Ne İşe Yarar?
Araçlar için önemli bir parça niteliğinde olan alternatör, üretilen elektriğin volt ve akım üzerinde dengeleme vazifesini görür. Araçların birçoğunda alternatör yören şarj dinamosu mevcuttur. Alternatörden üretilen elektrik tesisat bölümüne iletilir. İletim noktasında devreye giren konjektör ön plana çıkar. Sistemin belirli bir voltajda kalmasına olanak sağlar. Buji ve farları ve aküye elektriğin sağlanması konjektör aracığı ile gerçekleşmesinden dolayı araçlarda büyük bir öneme sahiptir. Akünün tükenmesini önleyerek araca sürekli ve düzenli olarak aktarılmasında önemli rol oynar.
Konjektör Arızası Neden Olur?
İnsan hayatı için önem arz eden araçların uzun süreli olarak ve sağlıklı bir şekilde hareket etmesi akü ile gerçekleşir. Dolayısı ile akünün her daim dolu olması önemlidir. Bunun gerçekleşmesi için üretilen elektrik ile birlikte elde edilen elektriğin akü ile desteklenmesi sağlanmalıdır.
Alternatör ile elde edilen elektrik volt ve akım ile kontrol altına alan parça konjektördür. Akünün sürekli olarak dolu olmasını sağlar. Şayet konjektör arızası mevcut ise araca elektrik gitmez. Elektrik ihtiyacı duyan tüm unsurlar işlevini görmez. Zamanla akünün bitmesi ile araç hareket etmez. Konjektör arızalarını yaşamak istemeyenler araçlarını periyodik olarak kontrolden geçirmeleri önemlidir.
Elektrik Konjektörü Arızası Nedenleri
Otomobillerde meydana gelen elektrik konjektör arızalarının birçok nedenleri mevcuttur.
Genellikle ortaya çıkan arıza nedenleri şöyle sıralanabilir;
(Korozyon) Paslanma ile ilgili sorunlar
Kabloların eskimesi
(Korozyon) Paslanma İle İlgili Sorunlar
Araç motorları her yerden hava almaktadır. Yaz aylarında aşırı sıcağı ve kış aylarında ise aşırı soğuklara maruz kalır. Sonuç olarak bu tür hava koşullarına bağlı olarak konpejtör zaman içerisinde paslanarak korozyona uğrar. Bu durum konjektörün çalışmasını önler.
Konjektör Kablolarının Eskimesi İle Oluşan Sorunlar
Kullanılan araçlarda mevsimsel olarak oluşan hava koşulları konjektöre gelen kabloların zaman içerisinde aşınmasına neden olabilir. Dış yüzeylerde oluşan yırtıklar kısa devreye neden olur. Bu durum otomobilde elektriğin kullanılmasını engeller.
Konjektör Arızası Belirtileri
Araçta meydana gelen konjektöre bağlı arızalar sonucunda araçtaki birçok parçayı da olumsuz olarak etkiler.
Belli başlı konjektör arızaları şunlardır;
Eğer araçta sürekli olarak far ve stop lambaları patlaması gerçekleşiyor ise
Araç çalıştırmada zorlanma yaşanıyor ise
Kızdırma bujilerinde sorun yaşanıyor ise
Otomatik şanzıman arızaları mevcut ise
Konjektör arızanın olduğu anlaşılmalı ve en yakın sürede sorunların çözümü için çözüm yolları üretilmelidir.
Motosiklet Konjektörleri Ne Şekilde Çalışır?
Motosikletlerde mevcut olan konjektörler, diğer konjektörler ile aynı paraleldedir. Düzenleyici ve dağıtıcı görevini üstlenirler. Araç içerisinde elektrik akımını ve bunun yanında volt ayarını motor devri arttıkça ayarlama seviyelerini değiştirmek sureti ile düzene sokar.
Ayarlanmış olan akım ve voltaj akü ile tesisata gönderilir. Bu sayede aracın çalışması sağlanmış olur. Konjektörler kolay takılma özelliğe sahiptirler, sağlamlığı motosikletlere göre biraz daha narindir. Dolayısı ile montaj işlemlerinde dikkatli davranılması yerinde davranış olur.
Motosiklet Konjektör Arızası Nedenleri
Motosiklet konjektörleri de zaman içerisinde arıza verebilir. Bu durum gerçekleştiğinde araç çalışmayabilir. Sorunun kaynağı bellidir. Konjektörün elektrik kablolarında oluşan yanma veya kopmalar neden olabilir. Bu durumda olan kablolarda elektrik geçemeyeceği için konjektör görevini yerine getiremez. Bir başka neden ise konjektörün eskimesi olabilir. Uzun süre kullanılmayan konjektör, görevini eskisi kadar yüksek bir verimlilik ile yapamayabilir. Bu tür sorunları her elektronik alette rastlanabilir.
Aracın haddinden fazla ısı üretmesi, konjektörü arızası olarak görülebilir. Radyatörün çalışmaması durumu, konjektörün ısınmasına hatta yanmasına neden teşkil edebilir. Konjektörden kaynaklanan bir sıkıntı olmasa bile bu parçanın yerinden oynaması yinede sıkıntı yaşatabilir. Parçayı yeniden yerine monte etmek sorunu ortadan kaldırır.
Motosiklet Konjektör Arızası Nasıl Anlaşılır?
Uzun zamandır kullanılan motorun çalışma kalitesi bu konuda arıza olup olmadığı hakkında bilgi verebilir. Uzun süre marşa basmak konjektör arızası olduğunu gösterir. Marşa basılmasına rağmen hiç çalışmama söz konusu ise yine konjektör arızası olarak algılanmalıdır. Motorun bir anda durması aynı arızanın mevcut olduğunu ifade eder. Aracın çalışma prensiplerinde uymaması konjektör sorunu olduğunu gösterir.
Konjektör Arızası Tespiti Nasıl Yapılır?
Araçlarda meydana gelen arızanın konjektörden kaynaklandığının belirlenmesi için avometre kullanılır. Bu alet ile akünün almış olduğu enerji ölçülür. Aletin araca bağlanması ile arabanın çalıştırılması sağlandığında ölçüm yapılır. Akünün almış olduğu enerji değeri normal değerlerin altında kalıyor ise, bu konjektörün gerekli olan enerjiyi aküye iletmediğinin işaretidir. Bu sayede konjektör nedeni ile ortaya çıkan arıza tesbit edilir.
Konjektör Kalitesi Önemli Mi?
Konjektörler küçük yapıya sahip ve önemsiz gibi görünen parçalar olsa bile araçlardan verim almak ve aracı çalıştırmak için önem arz eden parçadır. Parça değişimi yapıldığında kaliteli parçanın takılması mantıklıdır. Kaliteli parça kullanılmadığı zaman konjektör ile ilgili arıza yaşaması mümkündür.
Kaliteli parçalar diğerlerine nazaran pahalı olsalar da sorun çıkarmadıkları için uzun ömürlü olmaları farkı ortadan kaldırır. Kalitesiz parça kullanımı sürekli olarak parça değimini tetikler. Bu durumda pahalıya mal olur.